بدافزارهای قابل‌اجرا در GPU؛ تهدیدی جدید علیه کاربران

بررسی‌ها از گرایش احتمالی مهاجمان سایبری در به‌کارگیری بدافزارهای قابل‌اجرا بر روی “واحد پردازش گرافیکی” (Graphic Processing Unit – به‌اختصار GPU) حکایت دارد. بااین‌حال این روش جدید نبوده و امکان‌پذیر بودن آن قبلاً نیز در مقالات آکادمیک مطرح شده بود.
به گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتا، در ۱۷ مرداد، نمونه اثبات‌گر (Proof-of-Concept – به‌اختصار PoC) این نوع از بدافزارها در یک تالار گفتگوی هکرها برای فروش قرار داده شد که به طور ضمنی گرایش مجرمان سایبری به سطح جدید و پیشرفته‌ای از حملات را نشان می‌‌دهد.
در یک پست کوتاه در تالار گفتگوی مذکور، شخصی پیشنهاد فروش PoC را برای تکنیکی می‌دهد که در آن ادعا می‌شود با به‌کارگیری آن، کد مخرب از دید آن محصولات امنیتی که اقدام به پویش RAM سیستم می‌کنند، مخفی می‌ماند. فروشنده در آن پست فقط توضیحات کلی از روش خود ارائه داده و اعلام کرده در این روش از بافر حافظه GPU برای ذخیره و اجرای کدهای مخرب استفاده می‌شود.
در این تبلیغ عنوان شده که این بدافزار، قادر به اجرا بر روی دستگاه‌هایی با سیستم‌‌عامل Windows که نسخه ۲,۰ به بالا فریم‌ورک OpenCL را پشتیبانی می‌کنند، است. OpenCL، فریم‌ورکی برای اجرای کد در پردازنده‌های مختلف از جمله GPU است. در این پست همچنین ذکر شده که نویسنده این بدافزار، کد را روی کارت‌های گرافیکی زیر آزمایش کرده است:Intel UHD ۶۲۰/۶۳۰Radeon RX ۵۷۰۰GeForce GTX ۷۴۰M/GTX ۱۶۵۰

 این اعلان در ۱۷ مرداد منتشر شد. حدود دوهفته بعد، در ۳ شهریور، فروشنده اعلام نمود که موفق به فروش PoC به حداقل یک گروه از مهاجمان شده است. وی هیچ جزئیاتی در مورد این معامله، این که چه کسی آن را خریداری کرده و چقدر بابت آن پرداخت شده، ارائه نداده است.
یکی دیگر از اعضای تالار گفتگوی مذکور با اشاره به JellyFish – یک PoC شش‌ساله برای روت‌کیت تحت Linux مبتنی بر GPU – خاطرنشان کرد که بدافزار مبتنی بر GPU قبلاً نیز وجود داشته است. 
همچنین به گفته گروهی از محققان، این روش به‌جای اجرا در CPU، امکان اجرای باینری کد مخرب را توسط GPU در فضای حافظه فراهم می‌کند. ضمناً آنها وعده داده‌اند که روش استفاده از این تکنیک را در آینده نزدیک نشان خواهند داد.

 محققانی که روت‌کیت JellyFish را مورد بررسی قرار داده بودند در می ۲۰۱۵ اقدام به انتشار PoC از یک Keylogger و یک تروجان دسترسی از راه دور مبتنی بر GPU برای سیستم‌عامل Windows کرده بودند. 
فروشنده بدافزار جدید هرگونه ارتباط با بدافزار JellyFish را رد کرده و ادعا نموده روش آن‌ها کاملاً متفاوت است و به نگاشت کد در فضای کاربر (Userspace) متکی نیست. 
با این که اشاره به پروژه JellyFish نشان می‌دهد که بدافزار مبتنی بر GPU ایده نسبتاً جدیدی است، اما زمینه این نوع از روش‌های حمله حدود هشت سال پیش فراهم شده است.
در سال ۲۰۱۳، محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک در مقاله‌ای (لینک زیر) عنوان نمودند که GPUها می‌توانند میزبان یک Keylogger باشند و کلیدهای فشرده شده را در حافظه خود ذخیره کنند.

http://www.cs.columbia.edu/~mikepo/papers/gpukeylogger.eurosec۱۳.pd

پیش‌تر نیز محققان در سال ۲۰۱۰ در مقاله زیر نشان داده بودند که نویسندگان بدافزار می‌توانند از مزایای قدرت محاسباتی بالای GPU جهت بسته‌بندی (pack) کد با رمزگذارهای پیچیده که بسیار سریع‌تر از CPU است، استفاده کنند.

https://ieeexplore.ieee.org/document/۵۶۶۵۸۰


منبع :

:https://www.bleepingcomputer.com/news/security/cybercriminal-sells-tool-to-hide-malware-in-amd-nvidia-gpus

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.